sobota 3. ledna 2015

Praha -> Amsterdam -> Atlanta

Po necelém roce příprav (žádost o stipendium, výběrové řízení, zařizování víz a konečně zakoupení letenky) nadešel den D. Asi by bylo vše jednodušší, kdybych poprvé a naposledy neletěl letadlem v 7 letech - mohu vás ujistit, že po 18 letech jsem si ze všech letištních procedur nepamatoval zhola nic. Protože má navíc let do USA svá specifika a na přestup v Amsterdamu jsem měl pouze 1 hodinu, pokusil jsem se co nejlépe informovat a připravit i na nenadálé situace. Vše nakonec dobře dopadlo a po bezmála 18 hodinách cestování jsem už seděl ve zbrusu novém černém Lincolnu Navigator, který mě dovezl až na místo, kde mám strávit nadcházejících 5 měsíců.

Letiště Václava Havla - v tranzitní zóně si bylo možné zpříjemnit čekání hrou na klavír, který tam byl umístěn v rámci projektu Piána na ulici. Protože byl klavír umístěn před prosklenou stěnou směrem k letištní ploše, bylo možné při hře sledovat přistávající a vzlétající letadla.


"Fronta na maso."
Zavazadla dostávají při přepravě pěkně zabrat. V důsledku letu z Irska kufr mé sestry téměř přišel o kolečko. Po sofistikované opravě jsem se rozhodl tentýž kufr vzít s sebou do USA. Jaké bylo moje "překvapení", když jsem si ho v vyzvedl v Atlantě - urvané nebylo jenom další kolečko, ale s ním i celý jeden roh mého plastového kufru. Že obsah zavazadla "nevyhřezl" ven, za to vděčím pouze šikovné práci zaměstnanců letiště, kteří mi kufr kolem dokola obalili celofánovou folií.
Let do Amsterdamu zajišťoval Boeing 737 nizozemské společnosti KLM. Na jeho palubě jsem se cítil podobně jako v autobusu Student Agency...
Boeing 777 s rozpětím křídel 61 metrů a doletem 11 800 km měl zajistit svým více než 300 pasažérům bezpečnou cestu do zámoří. Při svých 300 000 kg dosahuje  rychlosti až 900 km/h. Vzdálenost 7 000 km, která dělí Amsterdam a Atlantu, překonal za cca 9 hodin.
Protože mi systém (nebo ten milý pán na odbavovací přepážce?) přidělil sedadlo u okénka, měl jsem celou cestu zpestřenou o nádherné výhledy na křídlo a proudový motor letadla - nic jiného totiž většinou pro tmu a všudypřítomné mraky nebylo vidět...
Amsterdamské Schiphol Airport.
Během cesty bylo možno na výklopných monitorech sledovat aktuální informace týkající se letu. Z výšky bezmála 11 000 metrů mohli cestující sledovat "krásy" noční Velké Británie, jižního cípu Grónska, východní Kanady a  USA.

Uvádím pár odkazů, které mi byly pomocí k přípravě na cestu do USA:
  1. www.skyscanner.cz , www.kayak.com a matrix.itasoftware.com - vyhledávače nejlevnějších poskytovatelů letenek
  2. www.klima.cz - učitečné informace před cestou do USA
  3. www.cestovani-po-usa.cz - užitečný web, který obsahuje mnoho informací
  4. www.tsa.gov - stránky Transportation Security Administration obsahují důležité informace o procedurách po příletu, povolených a nepovolených položkách
  5. www.mzv.cz - stránky Ministerstva zahraničních věcí ČR věnované USA
  6. czech.prague.usembassy.gov - stránky ambasády USA v ČR
  7. www.american.edu a www.internationalstudentinsurance.com- tipy pro úspěšnou žádost o vízum
  8. usa.jpavlik.cz - článek o cestě do USA (zmeškání přestupu)