Začátek nového roku bývá vhodnou příležitostí pro
bilancování, zhodnocení dosavadních úspěchů či nepříliš
zdařilých životních momentů, abychom mohli na základně nových
zkušeností promyšleně vyrazit vstříc výzvám, které nový rok
přinese.
I novoroční zpravodajská relace Událostí svým
divákům předložila v jednom z příspěvků bilanci uplynulého
roku, která by v ideálním případě mohla ovlivnit chování
velké části diváků i práci státních institucí v roce
následujícím. Řeč je o statistice počtu mrtvých na českých
silnicích a škodě, která tak českému státu vznikne. Tvrdá řeč
čísel mluví o 669 mrtvých v důsledku dopravních nehod a celkové
škodě 58 miliard korun, která v důsledku nehodovosti státu
vznikne. Po odvysílání ilustrativních záběrů smrtelných nehod
a seznámení s nejčastějšími důvody silničních neštěstí
přichází v Událostech na řadu detailní představení nákladů,
které státu v důsledku neukázněných účastníků silničního
provozu vznikají. Výdaje na zdravotní péči, práci hasičů,
policie, ale i soudů, představují přímé náklady. Zde však
seznam nekončí. Protože v důsledků úmrtí stát přijde o
ekonomicky aktivní občany, dopady na hospodářství státu jsou
ještě větší. Do nepřímých nákladů tak musíme zahrnout i
ztrátu ekonomické produkce. Dále vznikne státu škoda na
sociálních výdajích (nemocenské a důchodové pojištění) a na
náhradě škod. Výsledný „účet“ tak dosáhne již zmíněných
58 miliard, což představuje 1,3% HDP. Jeden usmrcený člověk
způsobí státu újmu bezmála 21 milionů korun. Největší díl z
celkových ztrát, přes 20 miliard korun, pak připadá na resort
ministerstva financí. Mrtví daně neplatí.
Pojďme se podívat ještě na jednu statistiku.
Nyní se tak konečně dostáváme ke studii, která stojí za
poněkud bulvárním názvem tohoto článku. Kolik stojí vražda?
V USA je za použití střelné zbraně ročně 33 000 lidí zabito a
80 000 zraněno. Přímé náklady na jednoho zavražděného
průměrně dosahují částky 441 000 dolarů, přičemž 94% (414
000 dolarů) z této sumy tvoří výdaje na věznění pachatele
trestného činu. Občané USA dostávají těchto pomyslných
složenek na 441 000 dolarů za jednu vraždu 32 každý den. Za rok
se jim tak ve „schránce“ nashromáždí složenky v celkové
hodnotě 6,8 miliard dolarů. A to jsme zatím pouze u přímých
výdajů. Vezmeme-li v úvahu ušlý zisk oběti a dramatický propad
v „kvalitě života“, dostáváme se k závratné částce 221
miliard dolarů. Kdybychom tuto částku rozdělili mezi všechny
obyvatele spojených států, dostali bychom se k 700 dolarům per
capita. Celkový účet po sečtení přímých i nepřímých
nákladů se vyšplhal na 229 miliard dolarů ročně, což je více
než celkové výdaje státu spojené s nadměrnou obezitou a
přibližně stejně jako celkové výdaje za lékařskou péči.
Tyto statistiky mohou být bezpochyby velmi
užitečné. Zprávy o zvyšujícím se počtu tragických nehod by
se mohly stát impulsem pro intenzivnější práci na systémovém
řešení preventivních akcí. Závratné výdaje spojené s násilím
za použití střelných zbraní by mohli vést k větší snaze o
snížení kriminality – a tím i výdajů veřejného rozpočtu!
Tento moment v žádném případě nemůže být pominut. Obecně
platí, že účinná prevence je vždy levnější než „léčba“.
Ač vyjádření předčasně (a často zbytečně) ukončeného
lidského života v řeči čísel má své opodstatnění, přesto v
sobě skrývá i jisté nebezpečí. Zabývat se cenou lidského
života v ekonomických kategoriích může být ošidné.
Jedinečnost kvality lidského života se tak rozplývá v kvantitě
prostředků směny – peněz, které hodnotu života jednotlivce
vyčíslují.
Immanuel Kant, velký filosof 18. století
zdůrazňoval, že člověk má být cílem veškerého našeho
jednání, nikoliv prostředkem. Celá formulace jeho proslulého
kategorického (tj. nepodmíněného) imperativu zní takto: „Jednej tak, abys používal lidství jak ve své osobě, tak i v osobě každého druhého vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek.“ Pohnou-li nás k přijetí
opatření proti zbytečným nehodám na silnicích a obětem
násilných trestných činů teprve až ekonomické důvody, je to
znamením toho, že hospodářství se vymanilo ze své služebné
pozice a stalo se určující silou v organizaci lidského života a
v důsledku toho i celé společnosti.
Naši společnost charakterizuje kategorický
imperativ ekonomického růstu, který má v současné době
globální rozměr. Profesor Petr Piťha tuto situaci v nedávném
mediálním rozhovoru vystihl těmito slovy: „Nevyrábíme, abychom
spotřebovávali, ale spotřebováváme, abychom vyráběli.“ Tento
ekonomický systém má dalekosáhlé sociální důsledky.
Připomeňme si nechvalně proslulou poznámku předního ekonoma
Světové banky Larryho Summerse týkající se úmyslu ukládat
toxický odpad v ekonomicky méně výkonných státech: „[N]eměla
by Světová banka více podpořit přemísťování znečišťujícího
průmyslu do méně vyspělých zemí? Myslím, že ekonomická
logika za uskladňováním toxického odpadu v zemích s nejnižšími
příjmy je bez vady. S tím bychom se měli vyrovnat.“ Iván
Petrella, profesor na univerzitě v Miami komentuje: „Tato logika
je bez vady, protože obyvatel např. Spojených států produkuje a
konzumuje více produktů než obyvatel země s nižšími příjmy.
Potenciální ztráta globálního příjmu a produktivity
zapříčiněná špatným zdravím nebo smrtí v důsledku otravy je
tudíž mnohem větší v bohatých než v chudých zemích. Svět se
tedy řídí tímto jednoduchým pravidlem: hodnota osoby se měří
podle její schopnosti přispět globální ekonomice. Lidé mají
hodnotu jako producenti a konzumenti; protože tedy chudí produkují
a konzumují méně, jsou bezcenní. To, na čem záleží, je zisk,
ne život.“
Skandál s ukládáním odpadu je přímý důsledek
přístupu k lidskému životu výlučně na základě ekonomických
kategorií. Díváme-li se na hodnotu jednotlivce výlučně optikou
hospodářského růstu, je to znamení toho, že se hospodářství
vymanilo ze své služebné funkce a stalo se jedinou určující
skutečností života jednotlivce a společnosti.
Reference
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000100101/
http://www.motherjones.com/politics/2015/04/true-cost-of-gun-violence-in-america
http://www.video.aktualne.cz/dvtv/knez-pitha-dzihad-je-genocidni-valka-mozna-ji-ridi-lide-kter/r~4998f51ac43011e5aa720025900fea04/
PETRELLA, Iván, Globalising liberation theology: the American context, and coda. In: ROWLAND, Christopher (editor), The Cambridge Companion to Liberation Theology, Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 280.
KANT, Immanuel, Marina BARABAS a Pavel KOUBA. Základy metafyziky mravů. 3., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2014
World Bank Memo, 12 December 1991. Cited in: ROWLAND, Christopher (editor), The Cambridge Companion to Liberation Theology, Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 280.