čtvrtek 6. září 2012

Grønland og Nye Syklen - Bleší trh a nové kolo

Prodejna ovoce a zeleniny v  Grønlandu
Veřejná doprava v Oslu (zde: Ušlu) je na vynikající úrovni. Norská vláda chce, aby ji užívalo co nejvíce lidí a také to podle toho vypadá. Dostanete se vesměs kamkoli chcete. Spoje na sebe dobře navazují a vše je neuvěřitelné čisté. Je normální, že v tramvajích a autobusech jsou odpadkové koše. U zastávek si můžete půjčit městská kola, na kterých pak můžete jezdit po celém městě. Většinu to však funguje tak, že na kolech se jezdí jenom z kopce, v centru se kola nechají a domů se jede autobusem. Má to ovšem jednu nevýhodu - v klimatizovaných autobusem je vám i v létě často zima a navíc je to poměrně drahé. Měsíční pas vyjde na 480 NOK, za což byste v Praze jezdili půl roku, v Hradci Králové rok celý a ještě by vám trochu zbylo. Rozhodl jsem se tedy, že si koupím kolo...
Nye Syklen - nové kolo
Rozhodně se nevyplatí kupovat si nové kolo v obchodě. Zbývala tedy policejní aukce nebo bleší trh. Rozhodl jsem se pro druhou možnost a v sobotu ráno vyrazil do čtvrti zvané Grønland. V Grønlandu se sice cítíte jako na blízkém východě (většina přistěhovalců ze všech možných zemí světa žije právě tam), ale seženete tam skoro všechno (nejlepší a nejlevnější zeleninu koupíte právě tam). Hned po výstupu z T-bane vás sice praští charakteristický zápach, neboť východ z metra je pod mostem, který je již tradičně útočištěm různých pobudů a lidí bez domova. V sobotu se však místo této pochybné nocležny stane trh se vším všudy. Koupíte tam elektroniku, oblečení, domácí spotřebiče, kusy nábytku, pašované cigarety (za dobu, co jsem tam byl, mi byly nabídnuty 3x). Můžete se také prohrabávat nekonečným počtem krabic s různou veteší a při nákupu smlouvat (prodávají hlavně arabové a černoši).
Co bylo ale nejdůležitější, prodávali tam i kola. Vyhlídl jsem si horské kolo, protože jsem měl v plánu vyrazit s ním do přírody a jezdit s ním i v zimě. Cenovka ukazovala 650 NOK, což nebyla tak vysoká cena. Po
MTB track
bližším ohledání jsem si však všiml podivně zkrouceného zadního kola. Arab hned lámanou angličtinou s prvky norštiny: "To se opraví, stojí to jen 50 NOK," a hned mě táhl k trekové Meridě, která byla o poznání zachovalejší." Chvíli jsem váhal, ale nakonec jsem přeci jen koupil MTB se slevou 100 NOK, za to aušus zadní kolo. Opravit bzdy a seřídit přehazovačky a vše řádně promazat (zvlášť zarezlý řetěz a přední odpruženou vidlici), nedalo tolik práce. Kamenem úrazu se stalo vycentrování kola... V prvním servisu by to bylo opraveno za 250 (cca 850 Kč), v dalším mi bylo doporučeno, abych si koupil rovnou celé nové kolo, protože oprava by stálo více než 500 NOK (tedy stejně, jako celé kolo!), až mi to nakonec opravil jakýsi potetovaný arab u sebe v garáži za 150 NOK. Jezdím tedy už zásadně na kole. Hlavně do školy, kam mi trvá cesta cca 15 minut... Naneštěstí leží Oslo v kopci, takže pokud nebohý student bydlí v bývalé vesničce pro olympijské sportovce z 50. let (tak jako já v Sogn), nebo dokonce na ubytovně v Kringsjå /krinšo/, z centra, které leží u moře, se při cestě domů docela zapotí... Za to je to ale blízko do lesa a k jezerům!