pondělí 24. února 2025

7 smrtelných hříchů: Lenost (6/9)

„Jdi k mravenci, lenochu, dívej se, jak žije, ať zmoudříš!“ zní jedna z rad biblické knihy Přísloví. Je to rada dobrá a rozumná. Přesto se ale zdá, že následující epochy lidských dějin si z tohoto starověkého doporučení k srdci příliš mnoho nevzaly. „Nechť tě nebrzdí odkládavost, ta lenosti družka!“ musel tedy klást na srdce posluchačům svých univerzitních přednášek známý pražský mistr, kazatel a reformátor. Ten, jehož život zhasl roku 1415, „když hranice vzplála tam na břehu Rýna“, čemuž - jak se zpívá ve známé písni – měla s rouhavým smíchem přihlížet „mnichův rota líná“. Hus. Toť pozdní středověk. Novověk oklikou obejdeme a do rozjetého vlaku dějin lenosti naskočíme až v moderní době, konkrétně v nedlouhém 21. století.

S Husovým varováním před odkládavostí nepřehlédnutelně vstupuje do našeho zorného pole dnes tak často skloňovaný fenomén prokrastinace. Tato „lenosti družka“ se již nějakou dobu hřeje na výsluní mediální pozornosti, minimálně co se sociálních sítí týče. A zdá se, že plným právem! S nástupem internetu nabídka možností, jak utéct před nepříjemnými povinnostmi k něčemu zábavnějšímu, přibývá raketovým tempem. (Kdo z majitelů chytrého telefonu se někdy nepřistihl, jak sáhl po telefonu, aniž by předtím proběhla nějaká vědomá volba?) Zdá se, že těch, kteří zápasí s chorobnou odkládavostí, poruchami koncentrace, nedostatkem motivace a podobnými neduhy neustále přibývá. A současně s tím narůstá také dlouhá řada nabídek seminářů a knih, které slibují, že vám pomůžou s těmito nešvary zatočit. Kdo by nechtěl být efektivnější? Lenost jedněch se stává výnosným byznysem druhých, i když nutno podotknout, že spoustu užitečných tipů lze dohledat i zdarma. Nicméně, kdo je dnes dobrým motivačním řečníkem, ten nouzí jistě trpět nebude!

Cestou vpřed není workoholismus, ale činorodost spojená s osobní disciplínou. Nezaměňujme lenost s odpočinkem. Odpočinek je zajisté potřeba! Vždyť sám Stvořitel vetkal den, kdy má člověk odpočinout od veškeré své práce, do samotné struktury stvoření! Lenost je ovšem nežádoucí. Není to jen kosmetický nedostatek, nevinná vada našich charakterových vlastností, kterou se někteří lidé mají tendenci chlubit v naději, že se na ně druzí budou o to méně obracet s žádostí o laskavost. Lenost je hřích. A nejen tak ledajaký. Smrtelný! Nikdo menší než proslulý (alespoň v některých kruzích) švýcarský reformovaný teolog Karl Barth láteří, že světla reflektorů protestantských teologů bývají až příliš často namířena příliš jednostranně pouze na pýchu – tu heroickou, megalomanskou a prométheovskou podobu hříchu. O poznání triviálnější, ale právě o to nebezpečnější forma hříchu, kterou je přizpůsobivá a o nic neusilující lenivost, naopak naší pozornosti namnoze uniká… I lenost, stejně jako každý jiný hřích, se zdá být zpočátku lákavá. Je však třeba mít se na pozoru. Jako mýtická siréna nás svým vábivým hlasem láká na svůj ostrov blažené nečinnosti, ovšem pouze s cílem navést loď našeho života na skaliska a učinit moře naším hrobem.

Nejenom Barth, ale i známý evangelikální teolog Billy Graham bije na poplach, když naléhavě varuje před osidly nečinné neužitečnosti. Kdo zahálí, prohřešuje se proti Bohu, druhým lidem i sobě samému. Nenechme se tedy jako vrak pouze nechat unášet proudem. Koncem cest duchovní lenosti je věčné zahynutí: „Mnozí lidé prohrávají své duchovní boje nikoli proto, že jsou veskrze špatní, nýbrž proto, že jsou duchovně leniví,“ vysvětluje Graham. Souhlasím s ním. Je naší přirozenou lidskou tendencí hrozit se spíše nějakých monstrózních pokušení a zvlášť odporných hříchů. Těm však v každodenním životě málokdy čelíme. Zato na první pohled banální pokušení lenosti nás - jako náš vlastní stín - provází téměř neustále.

Je to právě lenost, co bývá největší překážkou našeho duchovního růstu a smysluplného života jako takového. Hříchem nemusí být pouze to, co dělám. Jedním z mnoha biblických opisů hříchu je i řecké slovo ofeiléma, která lze přeložit také jako dluh. A jsem vlastně rád, že na připomínku všech těchto hříchů opomenutí - tohoto většinou skrytého rozměru své vlastní hříšnosti - se čas od času můžu s ostatními věřícími bít v prsa a u toho vyznávat slovy, „že často hřeším myšlením, slovy i skutky a nekonám, co mám konat“. Nejenom, že tím přijímám Boží odpuštění, ale také mě to motivuje ke změně, postrkává k činům. Odkrývá to mému duchovnímu zraku skutečnost, že je to i má lenost, co mi brání využívat můj Bohem daný potenciál. Prosím Ducha svatého, aby mě proměňoval. A bez mučení se přiznávám, že světská doporučení pro boj s leností a prokrastinací shledávám užitečná i v boji s vlastní leností duchovní. Rád se nechávám v tomto ohledu inspirovat.